اگر شما هم جز افرادی هستید که تعدادی سیمکارت ثبت شده در مخابرات دارید اما هیچ اطلاعی از آنها در دسترس شما نیست میتوانید به راحتی به سامانه استعلام سیم کارت مراجعه کرده و از این موضوع اطلاع پیدا کنید. البته در صورتی که بدون اطلاع دادن به شما یک خط و سیمکارت به نامتان ثبت شده باشد باید هرچه سریعتر نسبت به مسدود سازی آن اقدام فرمایید. باتوجه به این موضوع که جرایم و تخلفهای صورت گرفته از طریق سیمکارت روز به روز در حال افرایش است تخلف انجام شده بر عهده مالک خط بوده و باید پاسخگو باشد.چنانچه در خانه سیمکارت غیرقابل استفادهای دارید حتما استعلام سیمکارت را با استفاده از کدملی یا شماره موبایل گرفته و از فعال شدن و فعال نشدن آن مطلع شوید. در ادامه نحوه استعلام سیمکارتهای اپراتورهای مختلف را آموزش خواهیم داد.
روشهای استعلام سیمکارتهای همراه اول، ایرانسل و رایتل
اگر میخواهید از سیمکارت خود استعلام بگیرید و بدانید چه خطوطی به نام شما ثبت شده است با مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیوئی از سیمکارتهایی که با استفاده از کدملی شما ثبت شدهاند اطلاع پیدا کنید و چنانچه از آنها استفاده نمیکنید آنها را غیرفعال کنید تا از ایجاد هرگونه مشکل و جرایم ناگهانی و جبران ناپذیر جلوگیری شود.
شما میتوانید با شمارهگیری شمارههای گفته شده در بالا از خطوطی که مالک آنها هستید استعلام بگیرید و سیمکارتهایی که به نام شما ثبت نشدهاند را ثبت کنید. با ثبت شماره خیالتان راحت است و گرفتار افراد سودجو نخواهید افتاد.
مشترکین ایرانسل به راحتی میتوانند به اپلیکیشین ایرانسل من مراجعه کرده و اسم مالک خطوط را روی گوشی مشاهده کنند و یا برای اقدام کد دستوری ستاره 80 مربع را شمارهگیری فرمایند.
آیا استعلام سیمکارت از طریق کدملی امکان پذیر است؟
همانطور که اطلاع دارید بسیاری از اپراتورها برای ارائه سیمکارت خدمات بسیاری به مشتریان خود میدهند. سیمکارتهایی که شما عزیزان خریداری میکنید از اپراتور همراه اول گرفته تا رایتل به راحتی و بدون هیچگونه مشکلی قابل پیگیری هستند. همچنین شما میتوانید با استفاده از چند روش بسیار ساده و راحت سیمکارت خود را با نام خود استعلام کنید که در ادامه مطلب به آن پرداختهایم.
یکی ار روشهای بسیار سادهای که میشود در خانه برای استعلام سیمکارت انجام داد ارسال کدملی به 3000504901 و 3000150 است. شما بعد از ارسال کدملی یک پیامک دریافت خواهید کرد که شامل اطلاعات اپراتور و تعداد سیمکارت خواهد بود. چنانچه هیچ شباهتی بین اطلاعات و سیمکارت شما نبود کافیست به همراه کارت ملی خود به دفاتر اپراتورهای تلفن همراه مراجعه کرده تا مشکل را برای شما برطرف کنند.
شما به راحتی و بدون مراجعه حضوری میتوانید برای استعلام سیمکارت خود به سامانه mobilecount.cra.ir مراجعه کرده و با وارد کردن کد ملی، نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه و نام پدر از تعداد خطوطی که به نام شماست آگاهی پیدا کرده و آنها شناسایی خواهید کرد. با وارد کردن اطلاعات اعلام شده میتوانید از طریق سامانه اعلام شده تعداد سیمکارتهایی که به نام خودتان است را در هر اپراتور پیدا کنید .
اگر شما هم جز افرادی هستید که تمامی کارهایتان را به صورت آنلاین انجام میدهید و فرصت بیرون رفتن از خانه را ندارید میتوانید به راحتی و در مدت چند دقیقه از سیمکارتهایی که به نام شما هستند اطلاع پیدا کنید.
در اپلیکیشن همراه من علاوهبر خرید شارژ و اینترنت میتوانید از خط موبایل خود نیز استعلام بگیرید.
مشترکین ایرانسلی میتوانند با نصب برنامه و اپلیکیشن ایرانسل من شماره سیمکارتهای فعال خود را مشاهده کنند.
در صورتی که اطلاعات سیمکارت ثبت شده نادرست باشد چه باید کرد؟
در بسیاری از موارد ممکن است پیش بیاید که اطلاعات شما با گزارشهای داده شده هیچ تطابقی نداشته و اطلاعات هیچ ارتباطی با همدیگر نداشتهاند. اگر دچار چنین مشکلی شدید هرچه سریعتر به یکی از دفاتر پیشخوان دولت مراجعه کنید و شمارههایی که مالکشان شما هستید را ثبت بفرمایید. همچنین از مسئول مربوطه بخواهید تا تمامی شمارههایی که به اسم و نشانی شما ثبت شدهاند و متعلق شما نیستند را سلب امتیاز کنند. البته توصیه ما این است که هرچه سریعتر اقدام به سلب امتیاز کنید تا گرفتار افراد سودجو نشوید.
سیمکارتهایی که هیچگونه هویتی نداشته باشند باعث چه مشکلاتی میشوند؟
این سیمکارتها به یکسری از افراد کلاه بردار تعلق دارد و داشتن سیمکارت بدون هویت حقیقت نخواهد داشت و غیراخلاقی بوده است. البته باید گفت که سیمکارتهای گردشگری و توریستی تنها با داشتن گذرنامه به طور موقتی فعال میشوند. در نتیجه سیمکارتهای بدون هویت در برخی مواقع متعلق به کلاه برداران بوده و بعد از آن پیامهای تبلیغاتی برای مردم ارسال میشود که باعث به خطر افتادن زندگی و آینده آنها میشود.
تا چند روز میتوان کد را استعلام کرد؟
شما به مدت 10 روز فرصت دارید تا درخواست خود را به ثبت برسانید در غیر این صورت پیامی دریافت نخواهید کرد و درخواست ثبت نخواهد شد. مشترکین ایرانسل میتوانند برای جلوگیری کردن از سلب امتیاز، خط تلفن خود را به همراه کدملی به شماره 272 پیامک کنند همچنین مشترکین همراه اول نیز میتوانند با ارسال کد ملی به 8980 از سلب امتیاز خود جلوگیری کنند.
از طریق چه سامانهای از مالکیت سیمکارت مطلع شویم؟
شما به راحتی میتوانید با مراجعه به سایت سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تمامی سیمکارتهایی که با استفاده از کدملی شما ثبت شدهاند اطلاعاتی را پیدا کنید. با استفاده از این کار از تخلفاتی که در چندین سال پیش انجام شده نیز جلوگیری میشود.